Pokud se začneme zabývat myšlenkou co je to Uchylácká Sekce Balvan (dále jen USB), musíme přemýšlet o tom co je to za společenství lidí, ten jablonecký Fotoklub Balvan, jehož je USB nedílnou součástí. Fotoklub Balvan vznikl přibližně na podzim roku 2009 v Jablonci nad Nisou. Přiznejme ale fakt, že několik jeho členů se už dříve scházelo po restauracích a o fotografiích vedli dlouhé, divoké a plodné debaty. Na tyto „Matky a Otce zakladatele“ se nabalili další nadšení fotoamatéři a toto nabalování vyústilo v založení regulérního Fotoklubu Balvan v podobě jak ho známe dnes.

V Balvanu se sešli ostřílení fotografičtí veteráni, pamatující „stříbrné období“ fotografie i odchovanci nových digitálních technologií. Co se týká záběru fotografů, najdete vedle sebe krajináře, tvůrce zátiší, reportéry, no prostě je to pestrá fotografická čeládka. Z té se postupně vyčlenila skupina tvůrců, která projevila konvencemi méně svázaný pohled na fotografickou tvorbu a zcela spontánně vzniká USB.

Pokud se podíváme na fotografie členů USB, zjistíme že se ve valné většině přibližují ideálu uchylácké fotografie. Ten ideál byl definován naprosto živelným myšlenkovým procesem a v současnosti má pět nejdůležitějších zásad. Ty zásady jsou shrnuty v Manifestu USB , který si Vám dovoluji představit.

MANIFEST USB

  1. Fotografie nemusí být ostrá
  2. Fotografie nemusí mít konkrétní obsah
  3. Fotografie by měla být černobílá
  4. Fotografie by měla mít čtvercový formát
  5. Kompozice je výborný prostředek na hnojení pokojových rostlin

Krátký rozbor jednotlivých zásad

  1. Fotografie nemusí být ostrá
    Tato teze vznikla jako reakce na tvrzení některých krajinářů, kteří prohlašují, že fotografie by měla být ostrá. Ba co více, chtěli by mít na fotografii ostré vše. Tento požadavek se v době kdy 70% populace trpí očními vadami jeví jako nesmyslný a se zachycením reality neslučitelný.
  2. Fotografie nemusí mít konkrétní obsah
    Druhá zásada je reakcí na tvorbu realistů (nešťastnou shodou okolností opět většinou krajináři). Fotografie si nemusí dávat za úkol zobrazovat realitu. Rozložením světel a stínů (v horším případě i rozložením barev) může obraz na diváka zapůsobit, vyvolat v něm pocit a spustit práci jeho fantazie. Nechme na světě místo pro fantazii !
  3. Fotografie by měla být černobílá (případně černo-bílo-červená)
    Barev by na fotografi mělo být co nejméně, neboť odvádí divákovu pozornost od nádherných her světel a stínů, které jsou podstatou fotografie. Tyto světelné hry nejlépe vyniknou v jemných odstínech šedi od sněhově bílé po uhlově černou. Toho si dnes je vědom každý mírně pokročilý fotografický amatér.
  4. Fotografie by měla mít čtvercový formát
    Čtverec je prostě normální a v případě čtvercového formátu neobtěžujeme diváka zbytečným hledáním v nesmyslně velké ploše fotografie. Ostatně většina z nás poznala to zmatení a problémy s ořezem pro tisky z poměrů stran 3:4 ; 16:9 na obvyklých 2:3. Věříme že v budoucnosti většina výrobců fotoaparátů pochopí problémy, do kterých nás nesmyslně uvrhla a přejde k použití čipu o poměru stran 1:1.
  5. Kompozice je výborný prostředek na hnojení pokojových rostlin
    Členové USB věnovali neuvěřitelné množství času studiu dokumentů o kompozici obrazu a zjistili, že fotografie vytvořená podle zásad ideální kompozice je studená, neosobní a jaksi sterilní. Proto se zásadami kompozice nenechávají svazovat, ve svých dílech používají řekl bych drobné kompoziční provokace a pomalu, ale jistě zažité zásady boří. Za zmíňku stojí výrok kolegy Jarého, pronesený po měsících studia zlatého řezu:“Nevím co to ten zlatý řez je, ale žloutkový, nebo punčový řez je príma.“

Tolik krátce k zásadám USB.

Na závěr je třeba zdůraznit, že USB pevně zakořenila v mateřském fotoklubu a přes drobná nedorozumění doprovázející její existenci vedle silné skupiny realistů je pro Fotoklub Balvan přínosem.

0 komentářů

Přidejte komentář

Chcete se zúčastnit diskuze?
Bez obav nám sdělte svůj názor.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *