USB - Uchylácká Sekce Balvan

    Pokud se začneme zabývat myšlenkou co je to Uchylácká Sekce Balvan (dále jen USB), musíme přemýšlet o tom co je to za společenství lidí, ten jablonecký Fotoklub Balvan, jehož je USB nedílnou součástí. Fotoklub Balvan vznikl přibližně na podzim roku 2009 v Jablonci nad Nisou. Přiznejme ale fakt, že několik jeho členů se už dříve scházelo po restauracích a o fotografiích vedli dlouhé, divoké a plodné debaty. Na tyto "Matky a Otce zakladatele" se nabalili další nadšení fotoamatéři a toto nabalování vyústilo v založení regulérního Fotoklubu Balvan v podobě jak ho známe dnes.

    V Balvanu se sešli ostřílení fotografičtí veteráni, pamatující "stříbrné období" fotografie i odchovanci nových digitálních technologií. Co se týká záběru fotografů, najdete vedle sebe krajináře, tvůrce zátiší, reportéry, no prostě je to pestrá fotografická čeládka. Z té se postupně vyčlenila skupina tvůrců, která projevila konvencemi méně svázaný pohled na fotografickou tvorbu a zcela spontánně vzniká USB.

    Pokud se podíváme na fotografie členů USB, zjistíme že se ve valné většině přibližují ideálu uchylácké fotografie. Ten ideál byl definován naprosto živelným myšlenkovým procesem a v současnosti má pět nejdůležitějších zásad. Ty zásady jsou shrnuty v Manifestu USB , který si Vám dovoluji představit.


    MANIFEST USB

    1. Fotografie nemusí být ostrá.
    2. Fotografie nemusí mít konkrétní obsah.
    3. Fotografie by měla být černobílá.  
    4. Fotografie by měla mít čtvercový formát.
    5. Kompozice je výborný prostředek na hnojení pokojových rostlin.

    Krátký rozbor jednotlivých zásad

    1. Fotografie nemusí být ostrá
      Tato teze vznikla jako reakce na tvrzení některých krajinářů, kteří prohlašují, že fotografie by měla být ostrá. Ba co více, chtěli by mít na fotografii ostré vše. Tento požadavek se v době kdy 70% populace trpí očními vadami jeví jako nesmyslný a se zachycením reality neslučitelný.
    2. Fotografie nemusí mít konkrétní obsah
      Druhá zásada je reakcí na tvorbu realistů (nešťastnou shodou okolností opět většinou krajináři). Fotografie si nemusí dávat za úkol zobrazovat realitu. Rozložením světel a stínů (v horším případě i rozložením barev) může obraz na diváka zapůsobit, vyvolat v něm pocit a spustit práci jeho fantazie. Nechme na světě místo pro fantazii !
    3. Fotografie by měla být černobílá (případně černo-bílo-červená)
      Barev by na fotografi mělo být co nejméně, neboť odvádí divákovu pozornost od nádherných her světel a stínů, které jsou podstatou fotografie. Tyto světelné hry nejlépe vyniknou v jemných odstínech šedi od sněhově bílé po uhlově černou. Toho si dnes je vědom každý mírně pokročilý fotografický amatér.
    4. Fotografie by měla mít čtvercový formát
      Čtverec je prostě normální a v případě čtvercového formátu neobtěžujeme diváka zbytečným hledáním v nesmyslně velké ploše fotografie. Ostatně většina z nás poznala to zmatení a problémy s ořezem pro tisky z poměrů stran 3:4 ; 16:9 na obvyklých 2:3. Věříme že v budoucnosti většina výrobců  fotoaparátů pochopí problémy, do kterých nás nesmyslně uvrhla a přejde k použití čipu o poměru stran 1:1.
    5. Kompozice je výborný prostředek na hnojení pokojových rostlin
      Členové USB věnovali neuvěřitelné množství času studiu dokumentů o kompozici obrazu a zjistili, že fotografie vytvořená podle zásad ideální kompozice je studená, neosobní a jaksi sterilní. Proto se zásadami kompozice nenechávají svazovat, ve svých dílech používají řekl bych drobné kompoziční  provokace a pomalu, ale jistě zažité zásady boří. Za zmíňku stojí výrok kolegy Jarého, pronesený po měsících studia zlatého řezu:"Nevím co to ten zlatý řez je, ale žloutkový, nebo punčový řez je príma."

    Tolik krátce k zásadám USB. 

    Na závěr je třeba zdůraznit, že USB pevně zakořenila v mateřském fotoklubu a přes drobná nedorozumění doprovázející její existenci vedle silné skupiny realistů je pro Fotoklub Balvan přínosem.

    03.07.2015 | 17:10

    Miloš Jezbera

    Ve svých deseti letech jsem začal mačkat spoušť tubusového přístroje zn. Wera. V patnácti jsem chtěl studovat fotografii v Čimelicích, ale nepatřil jsem k hrstce vyvolených (nelituji!). Četba odborných publikací prof. Jána Šmoka vedla k názoru, že fotografii nelze dělat jinak, než podle předem stanovených pravidel.
    Teprve zájem o výtvarné umění - malířství mi otevřel oči... Fandím členům USB!!

    19.03.2013 | 12:28

    WELMISTR Milan CHdP

    Pokračování toho pod tím:
    … ne tak naopak, donesu li světlo do tmy, mám … ANO správně … světlo. Čili důkaz pokusem vyšel, tma není.
    Po přečtení těhto stránek jsem konečně dobyl mety v průzkumu konečné, a svoji práci ukončuji tvrzení … ještě si dovoluji citovat Balvana Presidenta: „…světelné hry nejlépe vyniknou v jemných odstínech šedi od sněhově bílé po uhlově černou.“ …tedy: existuje jenom ŠEDÁ.
    Sláva vivat Šedá, vždyť i balvany, naopak od Balvanů, jsou ve všech možných odstínech šedé!!!

    19.03.2013 | 12:14

    WELMISTR Milan CHdP

    Byť nečlen, leč příznivec Balvanu i Balvanů, dovoluji si (já vím, dost) malé rezumé o černé a bílé.
    Leta jsem tyto dva protiklady študoval, pronikal do problematiky těchto dvou opaků. V určité etapě došlel k existenci světle a tmavo bílé, či světle a tmavo černé, čítaje v to i hraniční body, tedy opaky. (Stíháte to ... když tak udělám v Rosariumu přednášku). Studiem knih jsem objevil, že neexistuje tma, pouze nedostatek svěla, neb donesu li tmu do světla, mám světlo, však ... konec, příště:-)

    01.04.2011 | 16:41

    Ivan

    ale to se mi líbí, převelice - škoda že bydlím tak daleko, předaleko :-)

    07.12.2010 | 16:18

    Luboš

    Hyeno, jako estéta velkého, mistra umění svobodných, by Tě uspokojoval začátek:"Fotografie nemusí být, ale když už je, měla by být: .....". No já to s uchyláky zkusím probrat :-)

    07.12.2010 | 15:46

    Zbyněk

    A to mi radost udělalo.Tedy zastavení Hyenky, kterýžto by platným členem i přes značnou vzdálenost sídla svého byl.

    K nezaplněným tématům v Balvanu jen toto: domácími úkoly budeme usilovat o další sekce balvaní.

    07.12.2010 | 15:21

    Hyena

    Zapoměls, milý Blažku, na naši dobšickou filosofickou dišputaci na téma "Neexistující fotografie". Takže bych Tě chtěl poprosit, abys urychleně zapracoval do manifestu její resultát "FOTOGRAFIE NEMUSÍ BÝT."!!!

    Děkuji, Hyena

    06.12.2010 | 19:08

    Luboš

    No já Ti Honzo přemýšlím, že se musím krotit, protože to musí být strašný, když na tebe cizí chlap vybalí:"A jste krajinář, nebo úchyl?" To může slabší povahy i zaplašit :-)

    06.12.2010 | 18:58

    Honza Strakoš

    Ještě nám chybí pár oborů ve fotografii, ale on se někdo najde. Určitě si každý nováček zaslouží tvůj vstupní proslov :-D

    06.12.2010 | 18:28

    Luboš

    Honzo, s tou rozmanitostí máš pravdu a ať si to přiznáme, nebo ne, vzájemně se ovlivňujeme. A to se mi sakra líbí :-)

    06.12.2010 | 18:25

    Luboš

    Jo , a ještě když to přednáší ústavní blázen, viď :-)

    06.12.2010 | 18:20

    Honza Strakoš

    Jako nezkažený krajinář se stavím do opozice - já mám rád fotky ostré :-) a moje panoramatické fotky do čtverce nenarvu.
    Ale je v našem klubu rozmanitost a každý dělá to své jak nejlépe umí a to je dobře.

    Tohle se sice hezky čte, ale slyšet to naživo je mnohem větší zážitek :-D

    Přidat komentář
    Jméno: *


    E-mail:


    Text: *


    © 2016 Fotoklub Balvan   |   Odkazy